Gevaren van de dode hoek

Dode hoek vrachtwagenEen vrachtwagen heeft een dode hoek, daar hebben we allemaal wel eens van gehoord. Een fietser of een voetganger die zich bevindt in de dode hoek van de vrachtwagenchauffeur, wordt letterlijk over het hoofd gezien en kan daardoor worden aangereden. Bent u zich zelf wel bewust van deze dode hoek als u in de buurt van een vrachtwagen rijdt en let u hier ook altijd op? Weet u waar de dode hoek zich precies bevindt en waar u attent op moet zijn in de nabijheid van een vrachtwagen? Veel mensen hebben wel van de dode hoek gehoord maar weten toch het fijne er niet van. B&O Letselschade wil hier verandering in brengen en geeft u alle informatie die u nodig heeft om te voorkomen dat u betrokken zult raken bij een dergelijk ongeval.

Gratis juridische hulp bij een ongeval met een vrachtwagen

Als u een aanrijding heeft met een vrachtwagen op de fiets of als voetganger, dan bent u in zo’n situatie de kwetsbare verkeersdeelnemer. U bent niet opgewassen tegen zo’n kolossaal gevaarte en de kans is heel groot dat u letselschade oploopt en in het ziekenhuis belandt. Verschrikkelijk natuurlijk en uw herstel is dan prioriteit nummer één. Maar helaas moet er ook al vrij snel nagedacht worden over praktische zaken, zoals schadevergoeding voor uw medische en overige kosten. In zo’n geval biedt een letselschade jurist uitkomst. B&O Letselschade pakt al deze zaken namelijk voor u op en zorgt voor een passende letselschade vergoeding. Indien de andere partij aansprakelijk gesteld kan worden, werken wij zelfs geheel gratis aan uw letselschadezaak. Over dat deel heeft u dus geen zorgen meer en u kunt zich volledig richten op uw herstel.

Het gevaar van de dode hoek

In de praktijk blijkt dat maar weinig verkeersdeelnemers, volwassenen én kinderen, weet hebben van de dode hoek bij vrachtwagens en de gevaren hiervan. Wat is een dode hoek nu eigenlijk precies en wat zijn deze gevaren dan eigenlijk?

Dode hoek vrachtwagenDe dode hoek is het gebied rondom het voertuig waar de bestuurder geen zicht op heeft. Bij vrijwel alle gemotoriseerde vierwielers zijn er dode gebieden. Zelfs de auto heeft een dode hoek. De dode hoek bevindt zich aan de voorzijde, rechts naast het voertuig, rechtsachter het voertuig en helemaal aan de achterzijde van het voertuig. De dode hoek is afhankelijk van het zicht vanaf de bestuurdersplaats. We maken hierbij onderscheid tussen direct en indirect zicht. Direct zicht is wat de bestuurder direct kan zien door de ruiten van de auto. Indirect zicht heeft de bestuurder via spiegels of camera’s (SWOV, 2015). We weten in principe allemaal wel dat de vrachtwagen een dode hoek heeft, maar een groot deel van de verkeersdeelnemers weet niet dat dit ook het geval is bij andere zware voertuigen als een bus, een shovel of een tractor.

Waar zit de dode hoek?

Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland blijkt dat de helft van de volwassen fietsers de verkeerde plek bij een vrachtwagen koos als veilige plek naast een vrachtwagen. Dat hier aandacht aan wordt besteed door de verkeersorganisatie is dus terecht en erg nuttig. Vaak lopen dergelijke situaties met een sisser af, maar als het mis gaat, gaat het ook echt mis en vindt er een aanrijding plaats met zwaar lichamelijk letsel.

Een vrachtwagen heeft enorme dode hoeken. Als een fietser of voetganger zich daarin bevindt, kan de chauffeur hem of haar dus echt niet zien, ondanks alle extra spiegels op de vrachtwagen. Deze gebieden zijn:

  • Vlak voor de vrachtwagen. Een chauffeur zit hoog en ziet daardoor niet wat er direct voor de vrachtauto gebeurt
  • Zijkanten vrachtwagen: de gebieden dichtbij de vrachtauto en laag op de weg. Blijft u daar dus als fietser of voetganger weg. Het beste is om te voorkomen dat u dicht naast een vrachtauto moet fietsen. Blijf er dan liever (ver) achter. En let u ook op de richtingaanwijzers zodat u beter kunt inschatten wat de vrachtwagen gaat doen of welke kant hij opgaat
  • Rechtsachter. Omdat de chauffeur linksvoor in de vrachtauto zit, is de hoek rechtsachter moeilijk te overzien.
  • Achter. Recht achter de vrachtauto ziet de chauffeur niets. Sommige trucks hebben weliswaar een camera maar ook dan blijft het lastig voor een chauffeur de situatie te overzien.

Ongelukken ontstaan vooral wanneer een vrachtauto rechtsaf wil slaan en de fietser rechtdoor. De fietser die wettelijk gezien voorrang heeft, gaat er vanuit dat de vrachtauto hem ziet. De vrachtautochauffeur is zich er wel bewust van dat de fietser voorrang heeft, maar de chauffeur zag de fietser ten tijde van het ongeval niet of niet op tijd.

Ongevallen fietsers door de dode hoek

Dode hoek vrachtwagenHet aantal dodelijke fietsongevallen door een aanrijding met een bus of vrachtwagen ligt jaarlijks op ongeveer 10%. Dit is 3% van het totaal aantal dodelijke verkeersongevallen in Nederland. Dit hoge aantal geeft ook duidelijk aan wat de ernst is en de consequenties zijn van een ongeluk met zwaar verkeer, zoals een vrachtwagen. Van alle ongevallen van fietsers met zwaar verkeer kon in 2017 maar liefst 61% worden gekwalificeerd als ernstig. Hierbij was hersenletsel met afstand het meest voorkomende letsel naar aanleiding van een ongeluk met zwaar verkeer: bij 61% van de dodelijke ongevallen en 33% van de ziekenhuisopnames.

Een ongeval met een zwaar voertuig heeft voor een fietser ernstigere gevolgen dan wanneer hij in aanraking zou zijn gekomen met een andere verkeersdeelnemer. Van de ernstige ongevallen met zwaar verkeer heeft 36% een dodelijke afloop. Terwijl een botsing met de auto in 8% van de gevallen een dodelijke afloop heeft. Bij ernstige dodehoekongevallen is dit aandeel nog hoger, hiervan heeft 46% een dodelijke afloop.

Kosteloze en kwalitatieve juridische hulp na een aanrijding

Vrijwel alle gemotoriseerde vierwielers hebben een dode hoek. Zelfs de personenauto heeft een gebied dat onzichtbaar is voor de bestuurder, ook al kijkt hij of zij op dat moment in een van de spiegels. Een ongeluk zit dus letterlijk in een klein hoekje en niet alleen bij vrachtwagens of ander zwaar verkeer. De meeste ongevallen komen voor in de bebouwde kom, waar u veelal als fietser rijdt of als voetganger loopt. Overkomt u een dergelijk ongeval dan kan B&O Letselschade u in de meeste gevallen gratis juridisch bijstaan en een passende schadevergoeding voor u regelen, rekening houdend met alle kostenaspecten en uw omstandigheden. Wij kunnen dit kosteloos voor u doen, omdat de aansprakelijke partij ook zal moeten opdraaien voor uw juridische kosten. Neemt u contact met ons op voor nadere informatie of een vrijblijvend advies.

Gepost op

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Stel Patricia een vraag